Blog
Jak jít za svými marketingovými sny

Jak jít za svými marketingovými sny

Říká se, že kdo nemá cíl, nikam nedojde. Kdo nemá cíl, neví, kam jít. Kdo nemá cíl, nemá jak vyrůst. Nestanovit si životní cíle možné je, každý máme alespoň jeden nesplněný sen. Nestanovit si však cíle v marketingovém managementu, to znamená plýtvat vlastním potenciálem, ale také silou značky, hodnotou personálu, šancí na tržní úspěch.

Vlastně s hloubi duše doufám, že firma, která si neumí stanovit byznysové cíle, nemůže přežít, snad taková spravedlnost na světě existuje?

Dobře přemýšlející strategický marketingový manažer si uvědomuje, že prvním skutečným krokem při plánování jakékoli aktivity je stanovení:

·        vize a poslání – jako součást podstaty sebe sama,

·        definování cílů a záměrů – jako součást výsledků projektů, procesů, jednorázových aktivit apod.

Jakýmsi spojovatelem mezi navěky platnou identitou značky a neustále se měnícími cíli a záměry jednotlivých projektů jsou tzv. vize a poslání. Značka, jak už víme, se mění jednou za sto let, nebo nikdy, cíle a záměry může mít každý z desítek projektů ročně, vize a poslání měníme jednou za střednědobou časovou jednotku, např.:

·        Značka: tvořena na 100 let

·        Vize a poslání: definovány na cca 10 let

·        Cíle a záměry: stanoveny pro každý důležitý projekt, i kdyby trval týden

Co je vize? Krátké textové prohlášení, ve kterém říkám sobě i světu, co jsem zač, kam směřuji, pro koho tu jsem. Poslání (jiným názvem mise) je podobně dlouhý text, který sděluje mně i okolí, proč jsem na světě, proč jsem na trhu, jakou hodnotu přináším zákazníkům, jaký je můj úkol, inu, poslání.

Jsem hluboce přesvědčen o tom, že při tvorbě vize a poslání (mise) bychom si měli uvědomit jejich důležitost dovnitř i vně firmy:

Vize:

·        schopnost působit dovnitř firmy (směrem k zaměstnancům): 70 – 80 % celkového potenciálu

·        schopnost působit vně firmy (např. směrem k zákazníkům):  20 – 30 % z celkového potenciálu

Mise:

·        Potenciál působit dovnitř firmy (směrem k zaměstnancům): 20 – 30 %

·        Potenciál působit vně firmy (např. směrem k zákazníkům): 70 – 80 %

Bez těch několika málo vět je firma zranitelná, a to hned ze dvou důvodů:

·        Nedokáže dobře stanovit konkurenční strategii

·        Nedokáže dobře stanovit cíle a záměry

Mezi nesmrtelnou značkou a krátkodobými malými i velkými cíli nesmí být prázdná propast.

Vize a poslání jsou nemarketingovým personálem často považovány za marketingová klišé, zákazníky pak rovnou za marketingové bláboly. Možná je to tím, že příliš mnoho firem v těchto prohlášeních používá stejné či podobné formulace typu „vysoká kvalita“, „zákaznická orientace“, „přidaná hodnota“ apod. Pokud máte ve své vizi a misi právě taková slovní spojení, nepodezřívám vás z ničeho zlého. Chcete jen vyjádřit, že jste bezva a že to myslíte dobře, chápu. Jen je to slabé.

Přemýšlejte o tom, že vize a mise jsou po značce prvními pilíři, které vás mají odlišit od ostatních, proto použijte jiný slovník, některé principy nahraďte opisem, nepoužívejte stejná slova typu „unikátní“, „kvalitní“ apod. Proč? Protože při výběru jiných slov či při opisu můžete lépe vyjádřit svou odlišnost, neupadnete do myšlenkového stereotypu. Pod slovy typu „unikátní“ si už často ani vy sami nepředstavíte nic pořádného, a jak to pak můžete chtít po zákazníkovi?

Při tvorbě vize a mise se zkuste řídit těmito zásadami:

·        V první fázi definujte vize a mise pomocí textu zaměřeného na pojmenování obsahu, vykašlete se na formu – v první fázi nechť je navržený text klidně ošklivý, kostrbatý, divně vypadající – v této fázi musí mít obsah 100% převahu nad formou.

·        Teprve po správném pochopení všemi zainteresovanými osobami, teprve po schválení přetextujte vize a mise do zákaznicky přijatelné podoby – ale samozřejmě nesmí zmizet ani zrnko obsahu na úkor líbivosti textu!

Teprve nyní můžeme přistoupit ke stanovení cílů a záměrů pro jednotlivá časová období, či pro jednotlivé projekty. Cíle jsou sny s termínem. Záměry jsou cíle měkké, obtížně vyjádřitelné číslem.

Stanovujte si oboje – i tvrdé (např. prodejní) cíle, i měkké (např. pocitové či stylové) záměry.

Podstatou cílů je jejich měřitelnost a ukotvení v čase. Cílů můžeme mít milion, jen je třeba si uvědomit, že i ony mají svou hierarchii:

1.      Cíle strategické (např. celofiremní). Nevím, kdo je ve vaší firmě stanovuje, ale stanoveny být musí. Začínáte-li např. pracovat jako šéf marketingu ve firmě X a chcete-li stanovit své marketingové cíle, musíte poznat cíle celofiremní, bez nich nezmůžete nic.

2.      Cíle obchodní (např. prodejní). Tyto cíle jsou na druhé úrovni, pokud je firma řízena obchodně, další možností je řadit tyto cíle na úroveň třetí, to v případě, že je obchodní oddělení podřazeno marketingu.

3.      Cíle marketingové. V tomto případě jsou řazeny na 3. úrovni, v tomto případě obchod šéfuje marketingu.

4.      Teprve na 4. úrovni je možné definovat cíle komunikační, např. reklamní.

Kvalitní hierarchizace cílů pomáhá při jejich naplňování. Tím, že naplním cíle komunikační, pomohu naplnit cíle marketingové (byť za ně přímo neodpovídám), tím napomohu k naplnění cílů obchodních (se kterými už vůbec nemám nic společného) apod.

Cíle je nutné chápat jako skupinu navzájem propojených požadavků výsledného stavu. Stanovit správně cíle je pracnější, než si mnozí manažeři myslí.

Stanovit správně cíle znamená pracovat s realitou, nikoli fikcí, spolupracovat navzájem mezi nejvyšším managementem, obchodním a marketingovým oddělením, dokonce také např. s reklamní agenturou.

Záměry bychom měli chápat jako cíle měkké, tedy takové, které nelze, nebo nemá smysl vyjádřit číslem, např.:

·        zvýšit vnímanou modernost firmy,

·        působit o trochu dravěji,

·        vytvořit v zákaznících dojem, že jsem lidový pohodář,

·        doběhnout maraton a nevypadat u toho unaveně (kdežto cíl říká, že chci uběhnout maraton za 2 hodiny 30 a že se tak má stát nejpozději do Vánoc – nezapomeňte definovat kterých).

To, že nemá valného smyslu záměry za každou cenu definovat číselně, nikterak nesnižuje jejich hodnotu a důležitost! Nejsou méně důležité než cíle! I ony mají nárok na hierarchizaci, ale klidně postačí, když je zařadíte na správné pozice v hierarchii cílů – jsou to jejich sourozenci.

Ano, chápu, ve výzkumu pak budu zjišťovat, kolik procent lidí mne vidí jako lidového pohodáře, nebo o jak velký fous se zlepšil pocit modernosti firmy, ale znáte to, některá hnutí mysli či špetky změněných pocitů vám zákazník stejně nechce, často ani neumí sdělit. Hrát si tedy při stanovení záměrů s procenty zavání scholastickou dišputací, kolik že andělů vejde se na špičku jehly. A víte, k čemu takové dišputace spějí? Bůh se z nich vytrácí a smysl jakbysmet.

Tento text jsem převzal ze stejnojmenné kapitoly mé knihy a audioknihy Sami v moři konkurence – Marketing management bez kapky teorie (Albatros – Byznys Books, Praha, 2019)

17 thoughts on “Jak jít za svými marketingovými sny

    • I needed to thank you for this excellent read!! I definitely loved every little bit of it. Ive got you saved as a favorite to look at new stuff you postÖ

    • אם מחפשים היטב, אפשר למצוא גם מכוני עיסוי טובים בקריות.
      אם אין לכם בית פנוי ואתם לא רוצים למסור פרטים אישיים כדי ליהנות מעיסוי אירוטי, פשוט בחרו דירה דיסקרטית בתקציב שעומד לרשותכם
      ופנו כמה שעות בלוח הזמנים. עיסוי
      אירוטי בירושלים מיועד לגברים ונשים ואפשר ליהנות ממנו גם בטווח רחב של גילאים.
      מורן נחמני – מאמן כושר אישי בחיפה, מציע מגוון רחב של אימוני כושר אישיים ללקוחות בקריות
      ובכלל בצפון הארץ. באתר שמחים להעמיד לרשותכם מגוון רחב של דירות דיסקרטיות
      מאובזרות אליהן ניתן להזמין עיסוי
      אירוטי בירושלים. בין היתר מדובר ב-1,008 דירות במסגרת דיור
      להשכרה ארוכת טווח, 950 דירות במחיר למשתכן ומחיר מופחת ויוגרלו לזכאים.

      בין היתר אפשר להזמין את העיסוי לדירות דיסקרטיות,
      חדרים לפי שעה וכמובן בתי מלון.
      שעה וקצת של עיסוי טוב יכול לשחרר שרירים
      תפוסים, להרגיע את הנפש ולהעלות חיוך שלו על
      הפנים. היתרונות של עיסוי שוודי הם
      מגוונים: העיסוי מסייע להרגיע לחץ שטחי
      בגוף, להאיץ את מחזור הדם באזורי העיסוי ולחמם מיקומים שונים לאורך הגוף, ועל
      ידי כך להביא לשחרורם והרפייתם.
      דבר זה יבטיח נוחות ואפשרות לקבלת עיסויים בתדירות
      קבועה.המטרה בסופו של דבר היא שתהיה
      מרוצה ותפיק מהעיסוי את כל היתרונות.

      כשאנו יושבים שעות על גבי שעות מול המחשב, סוחבים ארגזים כבדים או רצים ממקום למקום, השרירים שלנו מתעייפים בסופו של דבר, וגם הנפש שלנו
      נמצאת במתח רב.

    • ר ערן חדד, הינו מנתח פלסטי מקצועי, המתמחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית, מיומן עם
      ניסיון רב בתחום וחבר באיגוד הישראלי
      לכירורגיה פלסטיתאת התמחותו עשה במרכז הרפואי „אסף הרופא“.
      מי שגר במרכז וסובל מדלקות וכאבים יכול לתאם עיסוי על מנת לשלב בין ההיבט הפיזיולוגי והאירוטי,
      בעוד תיירים או מבקרים מערים אחרות יעדיפו להזמין עיסוי אירוטי כדי להמריץ ולשפר את זרימת הדם.
      י תנועות מתיחה בעצם נגרום להגמשת והארכת מערכת השרירים, העיסוי ימריץ ויאזן את מחזור הדם יאזן את מערכת העצבים ישרה שלווה נפשית ומאוד מומלץ לאנשים הסובלים
      מבעיות גב כתפיים צוואר ובירכיים.חלק מהעיסוי זה כולל פתיחת
      ערוצי אנרגיה בגוף, כלומר לחיצות לאורך ערוצי אנרגיה בגוף יקנה לטיפול מימד חשוב של איזון אנרגטי כללי חשוב בגוף ,עוד טכניקה
      בעיסוי זה שתורמת רבות ומסייעת לגופינו הינה לחיצות
      על כלי דם ראשיים כלומר לחיצה על כלי
      דם ראשי מביאה לעליית לחץ דם מקומי וזמני
      שבעקבות זה ישנה האטה של קצב פעימות הלב וישנה הרפיה
      מוחלטת ולאחר ששיחררנו את הלחץ המקומי מנקודה
      זו ישנה זרימה חדשה בבת אחת למקום דבר היעיל מאוד לבריאות הנקודתי
      של האזור מאחר והזרמנו מינרלים חמצן ודם חדש דבר הכל כך נחוץ לרקמות
      ותאים באזור זה.הרבה פעמים מטופלים שואלים האם הם ירגישו כאבים למשל בעיסוי תאילנדי ולכן התשובה היא שהעיסוי אכן מורכב
      מפעולות של לחיצות ומתיחות שונות שמופעלות על איבר בגוץ כמו
      הרגליים או הידיים ולכן בהתחלה מאחר ואנו
      מתייחסית לפעולות שבגוף אינו רגיל אליהן ואנו
      מביאים אותו למקומות שהוא אינו רגיל להגיע אז אכן
      תיתכן תחושת אי נעימות או חוסר נוחות לכמה רגעים אבל תחושת הכאב הרגעית מתחלפת בשחרור מדהים ומרגיע עקב זרימת
      דם חדש למקומות אלו ואנו בעצם מעירים את המקום ומחדשים אספקת דם
      מינרלים וחמצן הכל כך נחוץ לאיברים אלו שלא קיבלו מלכתחילה עוד מלפני העיסוי חשוב לציין שלא חייבים לסבול
      במקרה ואתם חשים אי נוחות או כאבים חזקים למדי יש לומר למעסה ויתכן שעיסוי זה אינו מתאים לכם
      בשלב זה .

    • Blockchain roulette, crypto gambling for money apps – hardrock casino ac.

    • Old nickel slot machines for sale, black gold casino duson – your poker cash.

    • Poker online single, lone wolf isle casino – bonus casino large online.

    • Wetlands casino nsw, gambling information – can you win online slot machines.

    • Use slot, her comment is here – new bitcoin casinos reviewed at bitcoin casino review site.

    • Best free poker hud for pokerstars, simply click the following website page – casino near by me.

    • Blackjack for free online, additional resources – lucky gambling.

    • Best site online poker, just click the next document – play free cats slot.

    • Roulette red odds, please click the next webpage – slot machine installation.

    • Sands casino bethleham, my homepage – online poker training free.

    • My vegas free slots, related web-site – trump taj mahal slot machines.

    • Free online casino game time machine, related web-site – best android slots game 2022.

    • Kiss blackjack system, just click the next post – cash spin free slots.

    • Online slots abroad, visit the next site – according hoyle poker rules.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.