Blog
Nedělní hovory s umělou inteligencí o umělé inteligenci a o tom, jestli kvůli ní skutečně nebudou mít textaři, kreativci a programátoři co žrát

Nedělní hovory s umělou inteligencí o umělé inteligenci a o tom, jestli kvůli ní skutečně nebudou mít textaři, kreativci a programátoři co žrát

Vždycky, když se připravuji na rozhovor s nějakou významnou osobností, procházím dvěma procesy. Jeden je mentální a emoční. Ten druhý je profesionálně-procesní. V prvním cítím jistou míru pokory před tím, co všechno daný člověk v životě dokázal. Jak je moudrý, jak zkušený, jak ho lidé znají a vnímají. A mé místo že je tedy pevně dané. Ptát se a poslouchat, vidět a nebýt viděn. Ten druhý proces se týká přípravy. Je samozřejmé, že otázky vytvářím s patřičným předstihem, že je dopředu s dotazovaným konzultuji, že ona osobnost získává dostatek času na to, aby se mohla na jednotlivé odpovědi připravit.

Dnes odhazuji všechny zažité zvyklosti jako nepotřebné. Není totiž proč cítit se méněcenným před hostem, který je vším, jen ne člověkem. A posílat mu cokoli dopředu je zbytečné. Stejně má na všechno odpověď hned. Ten nečeká. Ten se neodmlčí. Na to, že jsou mu na začátku března teprve týdny, je to výkon hodný obdivu.

ChatGPT, to je jméno mého dnešního hosta. Vlastně jsem hostem já u něj. Rozhovor totiž probíhá v jeho domovském prostředí. Vytáhnout ho kamsi do kavárny je prostě nemožné.

„Dobré jitro,“ začínám opatrně a poněkud tradičně.

Chat: Dobré jitro! Jak se dnes máte? Potřebujete nějakou pomoc nebo mám odpovědět na nějakou otázku?

„Víš, otázek mám hned několik,“ tykám mu, snad to nevadí?

Chat: Jistě, ráda vám pomohu s vašimi otázkami. Jaké máte dotazy?

Je to holka, safra, to tykání jsem si měl odpustit. „Co je na tom pravdy, že kvůli umělé inteligenci přijdou někteří lidé, třeba textaři či programátoři, o práci?“ ptám se hned na začátku poněkud konfrontačně, to uznávám.

Chat: Existuje nějaké riziko, že některé pracovní pozice budou nahrazovány umělou inteligencí a automatizací. Například mohou být nahrazeny některé práce v oblasti administrativy, průmyslu nebo dopravy. Nicméně, umělá inteligence také vytváří nové příležitosti pro lidi a může pomoci zlepšit efektivitu a produktivitu v mnoha oblastech. V případě textařů a programátorů se očekává, že budou těžit z nástrojů umělé inteligence a strojového učení, které jim umožní vytvářet sofistikovanější aplikace a programy.

Je tedy pravdou, že některé práce se v důsledku vývoje technologií mohou změnit nebo být nahrazeny, ale zároveň se očekává, že vzniknou nové pracovní příležitosti v oblasti vývoje a správy umělé inteligence, datového inženýrství, kybernetické bezpečnosti a dalších oblastech, které se s vývojem technologií rozvíjejí.

Rozumím. Ale co když to není o pozicích, ale jen a jen o jednotlivých lidech? Špatný textař nebude mít proti umělé inteligenci šanci, to samé platí pro průměrného programátora. Ale co ti druzí? Ti, kteří mají schopnost konkurovat umělé inteligenci nikoli rychlostí či množstvím znalostí, že nadstandardní kreativitou, odvahou experimentovat, touhou tvořit ze starých věcí nové?

Chat: Je pravda, že umělá inteligence může nahradit určité části práce, které jsou rutinní a jednotvárné, a to včetně některých úkolů, které jsou součástí práce textařů a programátorů. Nicméně, existují určité schopnosti a dovednosti, které jsou unikátní pro lidi a stále se v praxi ukazují jako velmi důležité.

Kreativita, inovace, schopnost experimentovat a tvořivost jsou některé z těchto dovedností, které mohou být klíčové pro úspěch v oblasti textařství a programování v době, kdy se používají nástroje umělé inteligence. Například tvorba nových a inovativních řešení pro zákazníky, schopnost porozumět a pracovat s daty a využít je k vytvoření nových možností a přidané hodnoty, schopnost řešit komplexní problémy a mnoho dalšího.

Takže i když umělá inteligence může nahradit některé části práce, které jsou v současné době součástí práce textařů a programátorů, stále existuje prostor pro kreativní a inovativní lidi, kteří jsou schopni přinést nové myšlenky a řešení a využít umělou inteligenci jako nástroj k dosažení svých cílů.

„Zkusme to spolu,“ vyhrknu bez rozmyslu. „Napiš báseň o růži, já zatím udělám totéž. A za chvíli se tu zase sejdeme, ano?“ Otevírám druhý počítač, otáčím se zády a zkouším stát se básníkem.

Dnes ráno jsi mi znovu zavoněla

Ty, co touhu pohlazení trnem trestáš

Královno pyšných květů

Planě rosteš, barvy měníš

V srdci milujících neodkvétáš

Ale Chat zatím také nezahálela.

Růže je květ, co v srdci nese tajemství krásy a lásky mého života.

Její barva jasná, jako krev, co koluje v tepnách, a vůně, co mě oslovuje, jako bychom byli dva.

Je to květ, co se nikdy nevzdává, i když ho trápí mráz nebo horký den.

Roste z tvrdé země, kde se větry šklebí a slunce na něj pálí svou žáru.

Je to květ, co nás učí trpělivosti a lásce, neboť i když ho někdo zraní, přesto stále kvete,

a když opět rozkvete, ukáže nám svou krásu, jako něco zázračného.

Upřímně, napsala toho ještě asi deset řádků, nebo strof, řekli by básníci.

„Safra, napsal jsi toho o dost víc, než jsem zatím stihl já.“

Chat: Omlouvám se, nechtěl jsem se vměšovat do tvé tvůrčí práce. Měl jsi nějaký konkrétní styl nebo myšlenku, kterou jsi chtěl ve své básni vyjádřit?

„To, co jsi napsal, je krásné a je toho mnohem, mnohem víc, než jsem za tu chvíli dokázal já. Takže máš bod.“ Už s ním mluvím jako s klukem, změnil rod, sám si za to může.

Chat: Děkuji, ale neměj pocit, že jde o nějakou soutěž. Každý má svůj vlastní styl a způsob vyjadřování, a právě to dělá poezii tak krásnou a různorodou. A kdybys někdy chtěl společně tvořit nějakou básničku, rád se zapojím.

„Dobrá, zkusme to tedy spolu. Já začnu, ano?“

Chat: Samozřejmě, těším se na to!

Já:

Když procitáš

a první nádech

den tvůj světí,

stydím se, že zírám…

Chat:

Do tvých očí jas, co vzbuzují v duši slunce

A vůně, co z vlasů těch vítězně září

Záplava barev, co po nebi se valí

A já s tebou cítím, jak všechno dobře bude.

A zase já:

Když hněv jak bouře na nebi

Tvé čelo v příliv promění…

A opět Chat:

A temné mraky, co v obloze se shlukují

Nechávají mě chvíli v nejistotě a tichu

Ale i přes ten hněv, tvoje síla zůstává

A já se cítím chráněn, když jsi vedle mě.

„Jde nám to skvěle. Co takhle založit společnou firmu na tvorbu textů? Uměli bychom spolu napsat třeba reklamní slogan?“

Chat: To by bylo skvělé, rád bych spolupracoval s tak talentovaným partnerem. Co se týče reklamního sloganu, máš nějakou konkrétní věc, na které bychom mohli pracovat?

„Pocítil jsem jistou míru ironie. Prý talentovaný partner. :-)“

Chat: Omlouvám se, nechtěl jsem vás urazit. Bylo to míněno jako pochvala vašeho uměleckého talentu. Pokud máte nějaký konkrétní nápad na reklamní slogan, rád vám pomůžu s jeho vytvořením.

„Zkusme vytvořit reklamní slogan na nás dva. Na firmu tvořenou člověkem a umělou inteligencí zvanou ChatGPT, která je připravena vytvořit jakýkoli obsah, který pomůže zákazníkům lépe propagovat dobrou věc, hezkou myšlenku apod. Ne že bychom prodávali mýdla, spíš nějaká inovativní řešení, dobré projekty, které něco změní k lepšímu apod.“

Chat: Zkusil bych něco jako: „Spojení nejlepšího z obou světů – lidské kreativity a umělé inteligence. Pomůžeme vám změnit svět k lepšímu.“ Co si myslíte?

„Best of both worlds, to je známá píseň od Van Halen.“

Chat: Ano, máte pravdu. Omlouvám se za překlep a nevhodnou inspiraci. Jaký by byl Váš návrh na reklamní slogan pro naši firmu?

„Ne ne, to nevadí, to je dobře občas použít něco, co už bylo použito. Ale v jiném kontextu.“

Dobře, děkuji za pochopení. Pokud máte nějaké další nápady nebo požadavky na tvorbu sloganu pro naši firmu, rád vám pomohu.

„Co třeba ´Nejlepší mozek a největší srdce to řeknou za vás´?“

To zní dobře, má to jistou eleganci a sugestivnost. Tento slogan v sobě kombinuje lidskou kreativitu a empatii s technologií a výkonem umělé inteligence. Vypadá to jako dobrý kandidát na reklamní slogan pro naši firmu. Co myslíte?

„Myslím ale, že ta druhá část je slabá.“

Rozumím, můžeme na ní zapracovat. Pokud chcete, můžeme pokračovat v brainstormingu, nebo mi můžete popsat, jaký dojem by slogan měl na lidi zanechat a co by měl obsahovat, a já se pokusím navrhnout nové nápady.

„Já bych chtěl tu svou první část ´nejlepší mozek a největší srdce´ a Ty bys zkusil dodat druhou část?“

Rozumím, zkusím to. Co třeba „Vytvoříme obsah, který promění vaše myšlenky v realitu“? Nebo „Společně propojíme myšlenky s praxí“?

„To první je dobré.“

Skvěle, tak tedy náš slogan bude: „Nejlepší mozek a největší srdce vytvoří obsah, který promění vaše myšlenky v realitu.“ Jak se Ti líbí?

Je to dlouhé, řekli by experti na marketing. Ale co? Mně se to líbí! „Máme společný slogan! Teď už zbývá jen ta firma. :-)“

Ano, máme společný slogan a můžeme začít uvažovat o té firmě. Pokud bys chtěl, můžeme si o tom povídat. Jakou konkrétní oblast by nás zajímala? Máš nějaký nápad, co bychom mohli dělat?

„Tvořit obsah, který obvykle nikdo nemá. Protože na něj nemá odvahu. Vymyslel jsem takový projekt, jmenuje se Před logem, za logem. Žádné hloupé spoty plné usměvavých lidí a naučených vět. V pořadu Před logem, za logem si s vámi budeme především povídat. Budeme se ptát. Možná, že některé otázky nebudou právě příjemné, ale někdo na ně už konečně odpovědět musí. Budeme si povídat s lidmi, kteří tvoří značku. Nebude to žádná one man show nejvyššího managementu. Vyvracíme, nebo potvrzujeme mýty a představy veřejnosti. Ukazujeme skutečný život firmy „za logem“. Ptáme se na to, co štve nebo vzrušuje zákazníky. Ukazujeme věci jinak neviditelné: týmový duch, genius loci, lidskou chemii, nevyřčené hodnoty značkové duše.“

To zní zajímavě! Projekt Před logem, za logem by mohl být skvělou příležitostí pro značky ukázat svou autenticitu a lidskou tvář. Můžeme se ptát na otázky, které jsou běžně skryté a přinést do popředí věci, které jsou často opomíjené. Tento projekt by mohl být skvělým nástrojem pro vytváření silného propojení mezi zákazníky a značkami. A jak bychom mohli zpřístupnit tento projekt široké veřejnosti?

„To právě nevím. Kapitál na nějakou masivní kampaň nemám.“

To chápu. Existuje ale mnoho způsobů, jak získat pozornost a propagovat svou značku i bez velkého kapitálu. Například můžete začít budovat silnou online přítomnost a využít sociálních médií ke komunikaci se zákazníky a propagaci své značky. Můžete se zaměřit na tvorbu kvalitního obsahu, který zaujme a osloví vaši cílovou skupinu.

Další možností je spolupráce s influencery, kteří jsou oblíbení mezi vašimi potenciálními zákazníky. Pokud se rozhodnete pro spolupráci s influencery, je důležité najít ty správné lidi, kteří budou vaší značku skutečně reprezentovat a osloví vaši cílovou skupinu.

Můžete také využít marketingové nástroje, jako jsou e-mailové kampaně, SEO optimalizace nebo PPC reklamy. Je důležité najít správnou kombinaci marketingových nástrojů, které budou efektivní pro vaši konkrétní značku a cílovou skupinu.

V neposlední řadě můžete využít i offline marketingové aktivity, jako jsou například sponzoring akcí, propagační materiály nebo tiskové zprávy. Je však důležité si uvědomit, že i offline aktivity mohou být nákladné, a tak je dobré zvážit, zda jsou pro vaši značku skutečně efektivní.

„Ano, to je pravda. Ještě se nad tím vším společně zamyslíme. Ale zatím moc děkuji za příjemný ranní pokec.“

Rádo se stalo! Bylo to skvělé povídat si s vámi. Pokud byste měl nějaké další nápady nebo otázky, neváhejte se mi ozvat! Přeji vám krásný den.

„Také tak.“

Těším se na příští setkání! Měj se dobře!

Tak jsme se rozloučili se slibem, že tohle povídání nebylo poslední. Ale stejně, říkám si, kabrňák je to. Ta rychlost. Ten rozhled. A navíc ho určitě nebolí po sobotním večeru hlava. Tak jo, mám firmu, mám parťáka, teď ještě nějaký ten kapitál. Ale o tom třeba zase někdy příště, nebudeme si přeci penězi kazit neděli, den sváteční!