Blog
Komunikuji, tedy jsem – III

Komunikuji, tedy jsem – III

Nebudu vám nic nalhávat, přestože jsem kdysi začínal s marketingem v on-line agenturách, přestože mě internetové prostředí vždycky víc či méně živilo, sociální média a hlavně sociální sítě, především pak chudáka Fejsbůka, jsem jaksi dlouho ostentativně přehlížel. A firmám, svým klientům, jsem říkával: dokud nemáte v pořádku klasickou webovou prezentaci, dokud není váš web dokonalý – do té doby na sociální sítě nelezte. Snadno tam můžete přijít k úhoně. Dnes už jsem starší, sociální sítě jsem vzal na vědomí a už tohle svým klientům neříkám.

Nebudu Vám tady říkat, že pořád ještě nejslavnější sociální sítí je fejsbůk. A že twitter je bezva, když firma chce psát do světa a nemá komu. Ani nebudu říkat, že který personalista není na LinkedIn, ten jakoby nebyl. Řeknu vám, že komunikaci na sociálních médiích a sítích firmy podceňují a to že je škoda.

Představte si:

·        asi 57 % společností, které často inzerují pracovní pozice, postupuje bez strategie, a to mluvíme jen o HR.

·        32 % firem využívá sociální sítě pro představení kanceláří a firemní kultury.

·        Jen Asi 25 % firem sdílí na sociálních sítích své úspěchy (velmi často a i příležitostně).

·        Pouze zhruba 15 % firem komunikuje své benefity.

·        Jen V 50 % firem zaměstnanci sdílí a lajkují firemní obsah.

·        Až 30 % firem nevyhodnocuje úspěšnost svých aktivit na sociálních sítích.

A při tom, safra, na sociálních sítích je pro moudrou firmu ráj, kromě hloupé reklamy tam jde dělat chytré PR, budovat značku, posilovat dobré jméno, ovlivňovat veřejné mínění a dělat chytrou propagaci, aby to nevypadalo jako propagace. A víte, co vám ještě řeknu? Že na sociálních sítích máte své potenciální či stávající zákazníky tak nějak bezbranné – vždyť tam přišli, aby se potkali s lidmi stejných zájmů, aby našli zábavu, získali nové informace a aby mohli ovlivnit ostatní a nechat se ostatními… ovlivnit. Chápete? Nikde jinde – kromě kamenné firemní pobočky – nejsou lidé tak připravení, tak načatí, tak ovlivnitelní. Tak proč tam nebýt? A proč nevzít sociální sítě víc vážně?

Sociální síť je specifická platforma, jakási zmenšenina reálného trhu, která pracuje na zrychlených reakcích a možnostech komunikace. Proto je nutné si uvědomit, že marketingové postupy mají v takovém prostředí také svá specifika:

·        Je nutné získat především důvěru, působit autenticky a přirozeně.

·        Budovaný vztah je postaven na přátelství a vztahu, ne na jednorázovém transakčním principu vztahu zákazník – prodávající.

·        Prioritou by nemělo být prodávat svůj produkt, ale prodávat svůj charakter (dobré jméno, positioningový aspekt apod.).

·        Diskuze musí být autentické, pravdivé, s osobním přístupem a nekonfliktní.

·        Nesmí dojít k vyhranění proti připomínkám, kritice apod. Uživatelé sociálních sítí jsou na podobné situace velmi citliví. Přístup, kterým dokážeme situaci zvládnout, diskutovat, přiznat chybu, omluvit se, či strany udobřit, nám pomůže získat kredit (popř. aktivně řešit krizové komunikační situace z off-line světa).

·        S nespokojenými či negativně naladěnými uživateli musí být komunikováno citlivým způsobem, není možné je např. z komunity vyloučit.

·        Když firma komunikuje s veřejností na sociálních sítích, musí z ní být cítit entusiasmus, zapálení pro věc a vysoká erudovanost v problematice – pro uživatele bude zástupcem značky jako takové, která musí vystupovat zaníceně, zkušeně a s patřičným vzděláním v oblasti.

·        Obsah stránek musí být tvořen přímo pro sociální síť, nelze využívat obecné nástroje a informace. Uživatelé sociální sítě vnímají tento vztah jako něco nadstandardního a osobního, to je potřeba podpořit tím, že prezentovaný obsah takový skutečně je.

·        Pro stránky je vhodné vytvářet speciální marketingové prodejní akce (slevy, akční nabídky, speciální ceny pro fanoušky stránek, apod.).

·        Stránky je vhodné využít k širším aktivitám a tím získávat další členy (propojení s nabízeným produktem nebo službou, apod.).

Sociální sítě jsou dar moderní doby. Umějí firmě získat mnohem více kontaktů ve velmi krátkém čase, než by bylo možné v reálném světě. Dokáží firmě získat mnohem více informací ve velmi krátkém čase, než by bylo možné jinde a jinak. A jsou – s trochou přehánění – zadarmo, takové místo jinde nenajdete. Tak tam vtrhněte, komunikujte, bavte, pečujte a vítězte nad konkurencí. 

Prima den přeje

Leoš Bárta

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.