Blog
Strategie, nejmocnější zbraň – II

Strategie, nejmocnější zbraň – II

Chcete-li někoho naučit strategicky myslet, pak touto dovedností musíte disponovat sami. To je jasné, sami se musíme hlídat, abychom strategicky mysleli. Ale ještě důležitější je, aby každá projektová porada, týmový workshop, aby prostě skupinová diskuse nad jakýmkoli důležitým problémem probíhala strategicky. Jeden stratég je fajn, ale strategicky myslící tým je mnohem, mnohem důležitější.

Naučit strategicky myslet ostatní znamená naučit je přistupovat ke každému problému, ke každé situaci a každé výzvě zodpovědně. Od úpravy co já vím firemního webu, přes prázdninovou zákaznickou soutěž až po vstup na zahraniční trh – ke každé z těch věcí je třeba přistupovat strategicky.

Strategické myšlení ve 3 krocích? Představte si, že stojíte před úkolem zmodernizovat firemní web.

1.      Strategické myšlení znamená nejprve zjistit, zanalyzovat, prodiskutovat A) proč je to vůbec potřeba (to ovlivní další myšlení nad projektem), a za B) JESTLI je to vůbec potřeba. Přinese změna víc příležitostí, nebo rizik? I kdybyste měli na začátku každého důležitého projektu dělat, co já vím, alespoň SWOT analýzu, uděláte dobře. Základem strategického myšlení je na každý problém nahlížet optikou: proč a jestli. Často totiž hned na začátku zjistíte, že pociťovaná potřeba je jenom fikce, že je to jenom nápad – a nápad nemá se strategií nic společného.

Nápad není náhražkou strategie, ale jejím vyústěním, zhmotněním, pokračováním. Je ale jisté, že jestli vám francouzská matka řekne, změňte v Čechách web, pak pokračujete strategickým krokem číslo 2, jednička, rozvaha „jestli“, je zapovězená. Rozkaz musí být splněn. Jste-li ale samostatní ve svém rozhodování, strategie vám často pomůže daný rozkaz vůbec nevydat a vydat se jinou cestou, pomocí jiného rozkazu. Šéfe, víme, že máme udělat refreshing webu, ale nám z analýzy vyplynulo, že starý máme nechat beze změny a že správné je ke starému přidat novou microsite… A projekt se vydá jinou cestou…

2.      Ve druhé fázi strategického myšlení je třeba se zaměřit na to podívat se na danou výzvu, situaci či zadání jako na zdroj konkurenční výhody.

Ve druhém kroku tedy přemýšlíme, jak to udělat, aby to od základu bylo bezpečné, odlišné, aby to od základu mělo nějakou ideu, kterou to bude naplňovat. Ve druhém strategickém kroku neřeším, jak bude nový web vypadat, ale jaké nové možnosti svým uživatelům přinese, jak bude schopen získávat a udržovat své uživatele, čím bude o krok dál než weby konkurenční apod.

Druhý krok je vždycky o tom, že se snažíme vdechnout dané aktivitě, danému projektu nějaký positioningový aspekt. Což znamená, že pro něj hledáme jeho místo. Kde je místo připravované soutěže v moři jiných soutěží, kde je místo připravovaného webu v moři jiných podobných webů. Ano, druhý krok je o hledání puncu svébytnosti, aby už od začátku to, co děláme, bylo zdravé a silné. To se pak líp žije a líp podniká, když to, co děláme, je od začátku zdravé a silné.

3.      No a třetí krok je vždycky o tom najít ideu, co s tím. Jde o koncept, jak to celé provedu, jak to bude fungovat, jaký to bude mít příběh, jak by to vypadalo namalované.

Třetí krok je o hledání principů – jak to zařídím, aby mě vnímali, jak chci, jak to zařídím, aby udělali to, co chci, jak to zařídím, aby tam přišli a neodešli po 8 sekundách. Tohle nevyřešíme operativou, ani tím, že si řeknu „bude to zelené“. Tohle vyřeší jen principy, které najdu, nebo nově vytvořím.

V těchto 3 docela jednoduchých krocích se dá vystavět i ta nejsložitější strategie. V těchto jednoduchých krocích můžete trénovat a cepovat svůj tým nad každým projektem, který je důležitý, který vám může pomoci být lepší než konkurence. Také to znamená přistoupit ke každému projektu s dostatkem času na diskusi a tříbení myšlenek. Naučte vlastní tým takhle přemýšlet, uvidíte, vyplatí se to – zlepší to vztahy, nejen know-how. Porostete rychleji než konkurence. 

Zdraví a prima den přeje

Leoš Bárta